Energiebesparing steeds belangrijker in Nederlandse huishoudens
Er is meer en meer aandacht voor energiebesparing. De Nederlandse consument heeft steeds meer interesse en inzicht in het energieverbruik. Die toenemende belangstelling ontstaat uit een combinatie van verschillende behoeften en ontwikkelingen.
Dat blijkt uit ‘Energietrends 2014’, de gezamenlijke jaarlijkse uitgave van ECN, Energie-Nederland en Netbeheer Nederland. De consument wordt gedreven door verschillende factoren zoals de behoefte - of soms de noodzaak- om te bezuinigen en meer oog hebben voor milieu en duurzaamheid. Maar ook nieuwe technologische mogelijkheden maken de consument meer bewust van hun energieverbruik.
Inzicht in energieverbruik
Milieu en betaalbaarheid spelen dus een grote rol in de groeiende interesse om te besparen op energiegebruik. De komst van middelen als de Slimme meter en het indicatief energielabel geven de consument bovendien handvatten om het verbruik in de gaten te houden. Besparen wordt daarmee meer en meer bereikbaar.
Maatschappelijke organisaties en gemeenten zijn daarbij steeds actiever om energiebesparing te stimuleren. Ook de energiemarkt en -bedrijven spelen er handig op in met besparingsproducten, tools en apps.
Investeren om te besparen
De consument is meer dan ooit bereid om te investeren in energiebesparende maatregelen. Zo zijn in de laatste tien jaar veel oude cv-ketels vervangen door moderne hoogrendements-ketels (HR). Inmiddels is 85% van de cv-ketels een HR-ketel.
Daarnaast koken steeds meer mensen op elektriciteit. In 1987 had nog 49% van de huishoudens met een gasfornuis ook een gasoven, in 2010 was dit nog maar 12%. Het aantal huishoudens met een magnetron is in dezelfde periode juist gestegen van 8% naar 45%.
Zelf energie besparen
De investeringen gaan echter verder. De belangstelling voor zonnepanelen is enorm gestegen. Het vermogen aan zonnestroom is zelfs verdubbeld in 2013, en deze stijging lijkt door te zetten. Mensen investeren makkelijker hun spaargeld door de lage rente en fiscale stimulering. Het lijkt erop dat dit ook op gaat voor elektrische auto’s en zeer energiezuinige woningen.
Dat er bij de energieleveranciers groot voordeel te halen is, heeft de consument ook goed in de gaten. In 2013 is namelijk 12% van de Nederlandse huishoudens overgestapt naar een andere energie-aanbieder. Zelf op onderzoek uitgaan en vergelijken levert, volgens het rapport, ook aanzienlijke besparingen op.