Grote Nederlandse bedrijven stijgen op ranglijst Duurzaamheid
Nederland doet het goed op de wereldwijd belangrijkste ranglijst voor duurzaamheid. Het aantal grote bedrijven in ons land dat een positie op de lijst heeft, steeg van 15 naar 16. Hiermee doen we het als klein landje bovengemiddeld goed.
De Dow Jones Sustainability World Index, zoals de ranglijst voor duurzame bedrijven heet, laat zien of bedrijven duurzaam handelen. De organisatie achter de ranglijst beoordeeld bedrijven over de hele wereld. De notering van 16 Nederlandse grote bedrijven is dan ook iets om trots op te zijn. Bovendien is het vrij uitzonderlijk te noemen dat er - relatief gezien - zoveel bedrijven uit Nederland op de lijst staan.
Klimaatneutraal bellen
Zo vindt ook VNO-NCW, de grootste werkgeversorganisatie in Nederland: “We mogen er als land bijzonder trots op zijn dat KPN op de ranglijst staat. Onafhankelijke experts noemen het bedrijf zelfs het meest duurzame telecombedrijf ter wereld in 2017.”
KPN dankt de vermelding aan het feit dat het bedrijf zichzelf sinds 2015 klimaatneutraal kan noemen. Daarnaast stimuleert en helpt de telecomgigant haar klanten CO2-uitstoot terug te brengen. Ook heeft KPN zichzelf ten doel gesteld om circulair te ondernemen waar dit mogelijk is. Al met al een welverdiende notering op de Dow Jones Sustainability World Index dus.
Duurzaam ondernemen
Er zijn meer grote namen die op de ranglijst staan omdat ze bovengemiddeld scoren op de duurzaamheidsgraadmeter. Zo zien we onder meer Koninklijke Philips, Post NL en AKZO Nobel op de lijst staan. Alle bedrijven lopen wereldwijd voorop in hun sector. Het Nederlandse hightechbedrijf ASML is nieuwkomer op de lijst.
In totaal staan er 16 Nederlandse bedrijven op de lijst: Koninklijke KPN, Air-France-KLM, SBM Offshore, ABN AMRO, ING, Koninklijke Ahold Delhaize, Koninklijke Philips, Philips Lighting, Koninklijke DSM, PostNL, AKZO Nobel, ASML, Randstad,, Unilever, AEGON en NN Groep.
Bewust kiezen
Een vermelding op de Dow Jones Sustainability World Index betekent meer dan alleen de waardevolle bevestiging van duurzaam ondernemerschap. Het is voor veel beleggers een belangrijke leidraad om bewuste keuzes te maken. Steeds vaker kijken zij of bedrijven zich duurzaam gedragen. Ook dat is een positieve en wellicht zelfs stimulerende ontwikkeling.