Meer dan de helft Nederlanders overgestapt in tien jaar ‘energieconcurrentie’
In de afgelopen tien jaar heeft 55 procent van alle Nederlanders minstens één keer de overstap gemaakt naar een andere energieleverancier. Dat vertelt het Trendrapport Energiemarkt van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Daarbij maakt de consument vooral gebruik van online prijsvergelijkers.
Dit jaar is het tien jaar geleden dan consumenten voor het eerst konden kiezen bij welke energieleverancier zij een contract willen afsluiten. Die mogelijkheid heeft niet alleen gezorgd voor beweging in de markt, maar ook voor een stimulans bij de aanbieders om met nieuwe diensten en verbeterde service te komen.
Reële besparing
“Doordat consumenten overstappen worden bedrijven gestimuleerd te concurreren op service, prijzen en nieuwe diensten”, aldus Anita Vegter, bestuurslid ACM. Consumenten die al eens zijn overgestapt zijn bovendien eerder van plan om dit nogmaals te doen. En dat is aan te raden, want velen beseffen zich niet altijd dat aan het einde van het voordeelcontract de korting vervalt.
Overstappen is een kleine, eenvoudige handeling en de besparing is aanzienlijk. Zeker voor de groep die nog niet eerder overstapte (38%). Voor hen is een besparing van maximaal 390 euro heel reëel. Overigens kijken consumenten bij een overstap vooral naar de prijs (72%) en het welkomstcadeau (16%). De keuze voor groene stroom is voor slechts 14% van de overstappers van belang.
Oriënteren, vergelijken en overstappen
Wanneer de Nederlandse huishoudens zich oriënteren, maken ze vooral gebruik van vergelijkingssites en de websites van de energiebedrijven. De daadwerkelijk overstap maken ze vooral via het energiebedrijf zelf. En dat terwijl de consument via de vergelijkingssites betere aanbiedingen en groter voordeel krijgen. Een bezoek aan de website van het energiebedrijf laat vaak niet dezelfde aanbieding zien.
Dat komt omdat er per verkoopkanaal andere aanbiedingen gelden. Daarom is het van belang dat consumenten goed rondkijken en grondig vergelijken. “Bovendien”, zo stelt de ACM, “moet elk aanbod begrijpelijk en vergelijkbaar zijn. Alleen dan kunnen zij kiezen voor het aanbod dat het beste bij hen past.”
Bron: acm.nl