NMa: 'Energieconsument kan gerust via prijsvergelijkers overstappen’
Bron: Persbericht van NMa, 5 juli 2011.
De energieprijsvergelijkers scoren voldoende tot goed in het tweede Onderzoek Energieprijsvergelijkers 2011.pdf dat de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) vandaag publiceert. Prijsvergelijkers zijn een goed instrument voor consumenten die willen overstappen van energieleverancier of energiecontract. Ze zijn onafhankelijk en bieden consumenten aantrekkelijke aanbiedingen. Jaap de Keijzer, bestuurslid van de NMa: "Dit is een mooie uitkomst consumenten moeten immers op basis van correcte, duidelijke en vergelijkbare informatie een bewuste keuze kunnen maken voor hun energieleverancier".
Niet tevreden over wervingskanalen
De NMa heeft in haar onderzoek ook overige websites betrokken die prijsvergelijkingen aanbieden en wervingskanalen bekeken. Overige websites en wervingskanalen scoren beduidend minder goed dan de echte prijsvergelijkers ze zijn bijvoorbeeld verbonden aan een select aantal leveranciers. Bij de wervingskanalen is de keuzemogelijkheid beperkter en zijn de mogelijke prijsvoordelen kleiner. De Keijzer: "Wij vinden dat deze websites hier een vermelding over moeten opnemen en zich niet langer mogen voordoen als neutrale prijsvergelijkers, want dat zijn ze niet en dat zet de bezoeker van deze sites op een verkeerd spoor." Een overzicht van de echte prijsvergelijkers is te vinden op consuwijzer.nl.
Energieleveranciers moeten hun contracten verbeteren
Uit het onderzoek komt verder naar voren dat de communicatie door energieleveranciers met(potentiële) klanten te wensen over laat. Ongeveer drie kwart van de mysteryshoppers die de NMa tijdens het onderzoek heeft ingezet, herkent de beloofde aanbieding niet in het aangeboden contract. Het aanbod en het contract bevatten bijvoorbeeld verschillende benamingen voor de verschillende tariefcomponenten. Daardoor krijgen de mysteryshoppers de indruk dat zij niet het product krijgen waarvoor zij via een prijsvergelijking gekozen hebben. "Hier ligt een schone taak voor de energieleveranciers om dit te verbeteren", aldus De Keijzer.
Pleidooi voor ondubbelzinnige communicatie
Consumenten weten vaak niet dat de jaarkosten slechts een indicatie zijn van de uiteindelijke kosten en alleen maar dienen als hulpmiddel om een vergelijking te maken. De uiteindelijke jaarrekening wijkt vaak aanzienlijk af van de jaarkosten uit het aanbod. De NMa pleit er daarom voor dat de websites de huidige benaming van 'kosten per jaar' of 'te verwachten jaarkosten'