Ongewenste telefoontjes over jouw energiecontract? Nieuwe telecomwet biedt uitkomst. En: dit kun jij doen!
Word je ook te pas en te onpas gebeld door callcenters over jouw energiecontract? Of, nóg erger, door bedrijven die zich voordoen als een onafhankelijke energievergelijker? Naast dat dit enorm irritant is, kan het je ook veel geld kosten. Ons advies: ga er niet op in. En bovendien: weet dat Energievergelijker.nl jou nooit zomaar zou bellen.
Je telefoon gaat. Aan de andere kant van de lijn: “Goedenavond, ik mag u een geweldig aanbod doen; u kunt besparen op uw energierekening.” De opdringerige man of vrouw begint meteen een verhaal over voordelige energie en geld besparen. En vaak geven ze zelfs aan dat je al klant van ze bent en een nóg voordeliger energiecontract bij ze mag afsluiten. Wat blijkt: het is veelal onwaar.
Belangrijk: Energievergelijker.nl belt jou nooit!
Bovendien zijn er op dit moment kwaadwillige bedrijven die bellen vanuit de naam Energievergelijker. Belangrijk om te weten: wij, de enige echte Energievergelijker.nl, bellen nooit naar consumenten om een aanbod te doen. Belt iemand jou vanuit Energievergelijker.nl dan weet je dus dat dit niet klopt. En dat de kans groot is dat ze je een duurder energiecontract aan willen smeren. Wat je in deze situatie kunt (moet!) doen, lees je verderop onder het kopje Word je gebeld? Doe dan dit!
Goed om te weten: Energievergelijker.nl heeft gesproken met toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). De bellende malafide bedrijven worden aangepakt! Hierover lees je meer onder het kopje Energievergelijker.nl en ACM.
De bellende partij verdient aan jou
Ben je al eens – of zelfs meerdere keren – gebeld door iemand die zich voordoet als energieleverancier of onafhankelijke vergelijker, dan weet je het inmiddels: de bellers zijn heel vasthoudend. Ze hebben een goed voorbereid verhaal over hoe ze jou een supervoordelig energiecontract mogen aanbieden. Of ze vertellen jou dat je al klant bent. Dat is helemaal gek, want een bedrijf waar je al klant bent, zou jou niet zomaar bellen met een nieuw, voordeliger aanbod.
Weet ook: Niet jíj verdient aan zo’n telefonisch aangeboden energiecontract, maar de bellende partij verdient aan jou. Dat doen ze door jou een ‘voordelig’ contract van maar één energieleverancier aan te bieden. Ze geven je dus niet de kans om meerdere leveranciers te vergelijken. Daardoor kun je ervan uitgaan dat je dus niet de beste prijs krijgt.
Energievergelijker.nl en ACM
Bij energievergelijker.nl vinden we het vreselijk dat jij gebeld wordt door malafide bedrijven die én aan jou willen verdienen én onze naam ten onrechte gebruiken. Dat moet stoppen. Daarom hebben wij gesproken met de landelijke toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Zij weten van de situatie en bereiden zich inmiddels voor op de telecomwet die momenteel wordt aangescherpt en per 1 juli ingaat. De ACM kan op grond van de nieuwe wet strakker handhaven en malafide bedrijven aanpakken.
Nieuwe telecomwet per 1 juli 2021
Op 1 juli 2021 gaat de nieuwe telecomwet in. De belangrijkste nieuwe wet: een bedrijf mag jou alleen nog bellen als je daadwerkelijk klant van ze bent. Word je gebeld en zegt een bedrijf dat jij klant bent terwijl dit niet zo is? Vraag dan of zij kunnen bewijzen dat jij wel klant bent – dat moeten zij namelijk bij wet kunnen bewijzen. Kunnen zij niet aantonen dat je in hun klantenbestand staat, dan mogen ze jou dus niet bellen.
Word je gebeld? Doe dan dit!
De eerste stap is, zoals hierboven genoemd:
- Vragen of ze kunnen bewijzen dat je in hun klantenbestand staat.
- Vraag vooral ook de naam van het bedrijf en de persoon die jou bellen – schrijf dat op, want dan kun je er melding van maken.
Je kunt je melding rechtstreeks bij ACM ConsuWijzer doen. Op deze website lees je ook meer over agressieve of misleidende verkoop van energiecontracten en over wat de ACM daaraan doet.
We melden het nog maar een keer: Zegt de beller dat hij of zij belt namens Energievergelijker, dan weet je dus dat het niet klopt. Energievergelijker.nl belt jou nooit.